Alla som skriver delar en dröm om att få sina alster utgivna i bokform. Att få se sina egna ord i tryck. Det finns många svenska förlag men konkurrensen mellan författarna är stenhård. Det är helt enkelt väldigt svårt att hitta ett förlag som nappar och vill ge ut ens texter. Ett alternativ är då att ge ut det själv.

Om man är en av alla de svenskar som sitter hemma och skriver så drömmer man säkert också om att någon ska upptäcka ens texter och vilja ge ut dem. För många handlar det inte om att bli den nya bestsellerförfattaren utan om att bli sedd och bekräftad. Att se sina ord i tryck är en mycket speciell känsla.

Samtidigt är det svårt att hitta rätt förläggare. Det finns många företag som sysslar med att ge ut böcker idag. Samtidigt är det fler än någonsin som tävlar om dessa företags uppmärksamhet. Det är väldigt många som konkurrerar om ett fåtal tillfällen att bli utgiven. Det är något som känns tungt för många.

Ett alternativ är att ge ut boken själv och att finansiera detta med exempelvis ett SMS lån utan UC. På detta sätt kan du ge ut din bok på dina villkor.

Print on demand eller trycka en upplaga?

Efter att du ordnat med finansieringen så behöver du bestämma dig om du ska ge ut boken som print on demand eller om du ska trycka en upplaga av boken och sen sälja? Fördelen med print on demand är att du inte behöver ligga ute med så mycket pengar som du bara får tillbaka om dina böcker säljer.

Nackdelen är att du får dela vinsten med företaget som trycker boken och det kan ta längre tid att få boken från tryckeri till kund. Priset blir också högre för tillverkningen av varje bok. Att trycka upp en upplaga innebär att du måste betala tryckeriet en klumpsumma, å andra sidan så har du ett antal böcker som du kan distribuera som du vill.

Att marknadsföra sin bok

När du väl har boken redo så är det dags att marknadsföra den. Sociala medier är jätteviktigt och du bör utnyttja alla kanaler du är aktiv på. Tänk på vilket bildspråk du använder i din marknadsföring. Det är bra om det stämmer överens med vad boken handlar om och dess ton.

Du vill ju inte att en skräckroman ger intrycket av att vara skriven för barn, eller tvärtom. Det hjälper dig att snabbt attrahera den publiken som är din tänkta målgrupp. Det är en tuff marknad att ge sig in på, men där är ju ett antal författare som når igenom bruset varje år. Kanske du kommer vara en av dem?