ARCFOX och spansk hamn tecknar strategiskt samarbetsavtal, ytterligare ett kinesiskt elbilsvarumärke träder officiellt in på den europeiska marknaden.

Den 15 februari 2024 ingick det kinesiska elfordonstillverkaren ARCFOX ett strategiskt partnerskapsavtal med Ferrols hamnmyndighet i Galicien, Spanien. Detta avtal positionerar Ferrols hamn som ARCFOX:s huvudimportnav för deras elbilar till Europa.

ARCFOX:s elbilsflotta, designad av den framstående europeiska bilformgivaren Walter de Silva, tillverkas i Magnas anläggningar i Zhenjiang, Kina. Till dags dato har två modeller från ARCFOX erhållit EU:s godkännande enligt Small Series Type Approval (SSTA), och processen för att erhålla EU:s Whole Vehicle Type Approval (WVTA) för ytterligare modeller är under genomförande.

Jane Zheng, VD för CHINA EV LIMITED (CEV) och officiell exportör för ARCFOX, meddelade: ”Vi förväntar oss att ARCFOX:s fordon kommer att anlända till Spanien så tidigt som i april 2024. Utöver att upprätta Ferrol som vår importbas, planerar vi att inrätta ARCFOX:s europeiska distributionscenter i samarbete med lokala partners. ARCFOX:s operativa och kundtjänstcenter, ARCFOX EU, kommer dessutom att öppnas i Frankfurt, Tyskland, i mars 2024. Som ett nytt varumärke på den europeiska elbilsmarknaden, kommer ARCFOX att erbjuda heltäckande tjänster anpassade för Europas konsumenter, inklusive en 6-årig/150 000 kilometers basgaranti, 8-årig/150 000 kilometers garanti på motor och elektroniska system, 10-årig/200 000 kilometers garanti på drivbatteriet, samt en 12-årig rostskyddsgaranti.”

Zheng tillade även: ”CEV är ett plattformsföretag med fokus på att underlätta kinesiska elbilsmärkens expansion utomlands. Vi har assisterat ARCFOX med att uppnå EU-certifiering för deras modeller och stödjer även utvecklingen av en omfattande tjänsteplattform i Europa. Denna plattform omfattar marknadsföring, tullklarering, distribution, återförsäljarnätverk, laddningsinfrastruktur, eftermarknadstjänster, reservdelstillgång och informationssäkerhet.”

Med flera kinesiska elfordonsmärken som MG, BYD och NIO redan etablerade på den europeiska marknaden, påverkas mottagandet av ARCFOX och liknande varumärken av faktorer som varumärkeskännedom, återförsäljarnätverk och utbyggnaden av laddningsinfrastruktur. För att stärka sin position på den europeiska marknaden måste ARCFOX intensifiera sina varumärkesbyggande insatser, utöka sitt återförsäljarnätverk och förbättra laddningsinfrastrukturen för att öka acceptansen bland europeiska konsumenter.

”ARCFOX-modellerna erbjuder ett robust chassi, responsiv hantering, ett underhållningssystem anpassat för europeiska kommunikationsnätverk och intelligenta körsystem optimerade för europeiska vägförhållanden. Vi är övertygade om att dessa egenskaper kommer att uppskattas av europeiska konsumenter,” avslutade Zheng.